Tuvojas jaunā motokrosa sezona: kā klāsies Jonasam un kāda ir Latvijas nākotne?
Motoru sports Latvijā vienmēr ir bijis celts godā. Līdzjutēji dievina tehniskos sporta veidus mūsu valstī, tāpēc īpaši tiek gaidīta jaunā motokrosa sezona. Ko tajā sagaidīt?
Pauls Jonass motosporta pasauli pārsteidza negaidīti, kad latvietis 2015. gadā kļuva par pasaules vicečempionu MX2 ieskaitē, atpaliekot vien no slovēņa Tima Gajsera. Nākamās sezonas izskaņā traumas dēļ viņš izlaida piecus posmus, kas augstāku pozīciju par piekto neļāva izcīnīt. Tomēr atgriešanās bija vēsturiska, jo 2017. gadā Jonass kļuva par visu laiku pirmo Baltijas sportistu – MX2 čempionu. Savā pēdējā MX2 sezonā Jonass izcīnīja vēl vienu otro vietu kopvērtējumā, atpaliekot vien no spāņu brīnumbērna Horhe Prado.
Pāreja uz pieaugušo motokrosu jeb MXGP gan nebija tik veiksmīga. Debijas sezonā latvietis izcīnīja godpilno sesto vietu, bet otrās sezonas ievadā smags savainojums lika izlaist praktiski visu sezonu. Nākamie gadi līdz pat šim momentam bija kā pa kalniem un lejām. Savainojumi lika par sevi manīt, iespaidojot arī treniņu procesu.
Lai vai kā, sniegums joprojām bija augstvērtīgs. Jonasa karjeras pirmsākumu sasniegumi vienkārši vidējo Latvijas fanu izlutināja. Liela daļa bija pieradusi redzēt viņu uz goda pjedestāla, tāpēc 10. vieta pasaulē jau tika uzskatīta par izgāšanos. Pirms Jonasa labākais no latviešiem šajā sfērā bija Matīss Karro. Par spīti tam, ka viņš startēja no 2012. līdz 2020. gadam, augstāku vietu par devīto nevienā no sezonas etapiem viņam neizdevās sasniegt. Jonass to pārvērta par normu.
Pēdējo sezonu Jonass noslēdza 14. pozīcijā pasaulē. Jāatzīmē gan, ka sportists aizvadīja vien pusi no visiem posmiem. Arī šoreiz problēmas sagādāja savainojumi. Šis sportists ir sevi pierādījis kā pasaules TOP 8 pilotu, ja viņš spēj izvairīties no savainojumiem. Tas gan, pagaidām, līdz galam vēl nav izdevies.
Jonass karjeras gaitā ir izmēģinājis vairākus spēkratus un pārstāvējis dažādas komandas. Iepriekš braucis ar KTM, “Husqvarna”, “GasGas” un “Honda” motocikliem, bet 2025. gada sezonu sāks “Kawasaki Racing Team MXGP” sistēmā, nēsājot zaļās krāsas. Latvietis būs vienā komandā ar titulēto veterānu Romānu Fevru no Francijas. Iespējams, ka tieši 33 gadus vecā sportista klātbūtne un padomi uzlabos situāciju, jo arī viņa karjera bez savainojumiem nav iztikusi.
Oficiāli jauno sezonu Jonass sāks jau 9. februārī, kad Anglijā tiks aizvadītas “Hawkstone International” sacensības. Tajās viņam konkurenci sastādīs 28 citi dalībnieki. Cīņa būt pietiekami sīva priekš starpsezonas posma. MXGP sezona gan tiks atklāta 2. martā ar sacīkstēm Argentīnā. Kopā gaidāmi 20 etapi, vienam no tiem jūnijā norisinoties arī Latvijā – ierastajā Ķeguma trasē.
Vai Jonass spēs atgūties pēc savas karjeras karuseļiem? Skaidrs, ka entie savainojumi, kā arī citas likstas un komandu maiņas atstāj sava veida iespaidu. Sportists tomēr tuvojas 30 gadu atzīmei un arī tas ir vērā ņemams aspekts. Cik droša ir Latvijas motokrosa nākotne? Temats diskusijai, kurā konkrētu atbildi rast ir sarežģīti.
Nākamā sezona pati par sevi nesolās būt viegla. Lai gan pēdējo divu sezonu čempions Prado ir pārcēlies uz ASV, lai startētu citās sacensībās, virsotnē centīsies atgriezties 2018. un 2021. gada MXGP titula ieguvējs Džefrijs Herlingss no Nīderlandes. Debiju pie lielajiem vīriem piedzīvos arī pērnās sezonas MX2 vicečempions Lukass Kūnens no Beļģijas. Ierindā arī citi talantīgi sportisti – piemēram, Džeremijs Sīvers, Rubens Fernandess, kā arī citi.
Skaidrs, ka konkurence būs un Jonasa uzdevums nebūs tas vieglākais. Prioritāte gan būtu iztikt bez savainojumiem, lai startētu maksimāli daudz posmos, kas ļautu sakrāt vairāk punktus kopvērtējumam. Sportistam jāiejūtas jaunā komandā, jāizprot jaunais motocikls, kā arī jābrauc savā stilā. Visu kopā sasummējot, rezultātam nevajadzētu izpalikt. Runa gan nav par titulu. Arī TOP 10 priekš latviešu sportista šādā sporta veidā un konkurencē būtu iespaidīgi.
Pērn sevi MX2 pasaulē toties kvalitatīvi pieteica jaunais Kārlis Alberts Reišulis. Lai gan “Yamaha” stūrmanis sezonu sāka vien no tās vidus, kopvērtējumā viņš izcīnīja 14. vietu. Bieži vien viņu varēja manīt labāko desmitniekā, reizēm pat ieņemot vēl augstākas pozīcijas. Jaunajā sezonā uzlecošā zvaigzne lūkos progresēt. Viņa sasniegumiem ir centušies sekot arī citi letiņi, taču ne tik sekmīgi. Reišulis un Jonass ir vienīgie, kuri startē regulāri, nevis retos posmos. Vismaz patlaban šķiet, ka pēc Jonasa karjeras beigām būs vismaz viens aizstājējs, kurš varēs regulāri ņemt dalību pasaules čempionāta rīkotajās sacensībās, pārstāvot Latviju.
Informējam, ka arī kādā no mājīgajiem ”SynotTip” sporta bāriem Tev var būt iespēja vērot sporta sacensības tiešraidē.
Reģistrējies synottip.lv, veic iemaksu ar kodu ”sports30” un saņem trīs bezriska likmes 10 eiro vērtībā, kā arī 10% zaudējuma atmaksu līdz pat 100 eiro!